Onderhandelingen nieuwe coalitie West Betuwe tussen vier partijen

Gepubliceerd op: 05 april 2022 11:04

De onderhandelingen voor een nieuwe coalitie en een nieuw te vormen college van burgemeester en wethouders voor de gemeente West Betuwe gaan verder. Eerder kreeg Dorpsbelangen-lijstrekker Rutger van Stappershoef het advies om in gesprek te gaan met de ChristenUnie, D66, Verenigd West Betuwe en de VVD. Nu gaan de onderhandelingen verder met vier partijen. De VVD doet niet langer mee aan de gesprekken.

De informateurs Harry Keereweer en Pieter Van Veen geven nu het advies om de VVD niet meer te betrekken bij het vormen van een coalitie. Dit advies volgt uit de gesprekken die vrijdag 1 april met de vijf partijen zijn gevoerd. De informateurs geven twee redenen voor dit advies.

Ten eerste was er niet genoeg chemie met de onderhandelaars van de VVD. Zij stelden vraagtekens bij de andere partijen die bij de gesprekken betrokken waren. De tweede reden was de inhoudelijke opstelling van de VVD. Met name hun eisen en blokkades over diverse onderwerpen zorgden voor het advies om niet langer met hen in gesprek te gaan.

Dorpsbelangen-lijsttrekker Rutger van Stappershoef neemt de adviezen van de twee informateurs over. Dit betekent dat de onderhandelaars van Dorpsbelangen, D66, ChristenUnie en Verenigd West Betuwe nu met elkaar verder praten. Deze gesprekken gaan waarschijnlijk deze week verder.

Van Stappershoef heeft Keereweer en Van Veen gevraagd ook de verdere gesprekken te blijven begeleiden. Zij hebben hiermee ingestemd.