Gratis cursus Politiek Actief voor inwoners van de gemeente West Betuwe

Gepubliceerd op: 27 januari 2021 14:01

Advertentie Cursus Politiek Actief

Op 25 maart start in de gemeente West Betuwe de cursus Politiek Actief voor inwoners van de gemeente. De cursus is bedoeld voor iedereen die meer wil weten over de gemeente. Ook is de cursus geschikt voor iedereen die misschien interesse heeft om politiek actief te worden, maar nog niet precies weet wat de mogelijkheden zijn. Meedoen is gratis en aanmelden kan via griffie@westbetuwe.nl.

Wat doet de gemeente? Welke plek heeft de gemeente in het bestuur van Nederland? Hoe werkt de besluitvorming binnen de gemeente? Wat doet een raadslid?

Op deze vragen – en meer! – krijgen deelnemers aan de cursus antwoord. Ook is er een training debatteren en zijn er ontmoetingen met politici en bestuurders uit de gemeente. Zo krijgen deelnemers ervaring uit de praktijk mee en trainen ze nuttige vaardigheden. De cursus wordt verzorgd door: ProDemos – Huis voor democratie en rechtsstaat.

Programma

De cursus start op 25 maart en bestaat uit 5 bijeenkomsten. Elke bijeenkomst duurt van 19.30 uur tot 22.30 uur. Deze zijn digitaal, maar als de situatie rondom corona het toelaat, komen deelnemers fysiek bij elkaar.

• Donderdag 25 maart: introductie en kennismaking
  • Donderdag 1 april: de gemeente en besluitvorming
  • Donderdag 8 april: de gemeenteraad en speeddaten met raadsleden
  • Donderdag 15 april: training overtuigend debatteren
  • Donderdag 22 april: Basiskennis gemeentefinanciën

Voor alle inwoners

De cursus Politiek Actief is bedoeld voor iedereen die erover nadenkt politiek actief te worden. Maar ook voor inwoners die willen weten hoe zij meer invloed kunnen uitoefenen op de lokale besluitvorming. Of voor mensen die gewoon meer willen weten over hoe de lokale politiek werkt. Iedereen is welkom in de cursus. De cursus en het lesmateriaal zijn ook toegankelijk voor mensen met een fysieke beperking.

Aanmelden

Inwoners van de gemeente West Betuwe kunnen zich tot 5 maart aanmelden voor de cursus bij de griffie via griffie@westbetuwe.nl. Onder vermelding van telefoonnummer en adresgegevens. Na aanmelding ontvangen zij een verdere uitleg over het verloop van de cursus. We hebben plek voor maximaal 50 deelnemers.