Coalitie rond: DB, CU, D66 en VWB

Gepubliceerd op: 12 april 2022 08:04

Drie weken na de gemeenteraadsverkiezingen heeft West Betuwe al een nieuwe coalitie. De partijen Dorpsbelangen, ChristenUnie, D66 en Verenigd West Betuwe hebben vandaag overeenstemming bereikt. Het coalitieakkoord krijgt de titel In Beweging! mee.

De vier partijen hebben elkaar, onder begeleiding van de informateurs Harry Keereweer en Pieter van Veen, gevonden op de wil om eruit te komen. Ze zijn enthousiast over de inhoud van het coalitieakkoord, het aantal wethouders en over de portefeuilleverdeling. In totaal gaat het college, naast burgemeester Servaas Stoop, bestaan uit vijf wethouders. Beoogd wethouders zijn:

• Rutger van Stappershoef (DB)
  • Jan de Geus (D66)
  • Govert van Bezooijen (CU)
  • Jacoline Hartman (DB)
  • Joke van Vrouwerff (VWB)

De beoogd wethouders worden de komende dagen onderworpen aan de voorgeschreven integriteitstoets.

Aanbieden in raadsvergadering

Het is de bedoeling dat de coalitiepartijen hun coalitieakkoord op dinsdagavond 26 april a.s. officieel aanbieden aan de gemeenteraad. Die avond vindt dan, naar verwachting, ook de beëdiging van de wethouders plaats.